CARTE

Abecedarul științei pentru vremuri tulburi

Abecedarul științei pentru vremuri tulburi

De exemplu, în chiar primul capitol, intitulat „Un lucru este fie adevărat, fie nu”, aflăm despre post-adevăr, o atitudine dăunătoare și fundamental împotriva obiectivității care stă la baza științei de orice fel.

Femei

Femei

Stela e un fel de one woman show, unde materia epică se aglutinează în jurul unui personaj feminin (sînt și altele, dar eroina e centrul din care celelalte radiază contrastant), construit special la limita mediocrității.

 Poeți bătrîni și chimiști tineri

Poeți bătrîni și chimiști tineri

Mi-a fost întotdeauna greu să accept argumentul unei „origini naturale” a conflictului dintre generații.

Regele moare

Regele moare

Marguerite se învîrte în jurul regelui și taie în gol, ca și cum ar avea în mîini foarfeci invizibile.

Minciuna care duce la adevăr

Minciuna care duce la adevăr

De pildă, Caravaggio, Michelangelo Merisi pe numele real, căruia Schama îi dedică primul capitol, a reușit să transforme arta creștină ca nimeni altul cu excepția lui Michelangelo.

 Critica, istoria şi eseistica literară în 2023 – a doua parte–  (continuare din nr. 1)

Critica, istoria şi eseistica literară în 2023 – a doua parte– (continuare din nr. 1)

Cu aceeaşi cadenţă este citită cartea lui Cosmin Ciotloş dedicată „Cenaclului de Luni” şi este valorizat contrastul benefic pe care se întemeiază judecăţile criticului bucureştean

Un copil și o țară la sfârșitul istoriei

Un copil și o țară la sfârșitul istoriei

Ceea ce îl făcea pe Stalin cu adevărat special, a continuat Nora să ne lămurească, era faptul că zâmbea cu ochii.

  Dincoace și dincolo de linie

Dincoace și dincolo de linie

Dincolo de multe altele, e ceea ce deja a consacrat-o literar pe autoare drept o voce importantă și originală a literaturii române contemporane.

Critica, istoria şi eseistica literară în 2023 – prima parte –

Critica, istoria şi eseistica literară în 2023 – prima parte –

Oricît am căuta să ne refuzăm compensaţiile îndoielnice ale lamentaţiilor, cititorul de critică literară a ajuns să ilustreze astăzi, într-un reflex edificator, mai degrabă condiţia lectorului de nişă, retras în laboratorul său