Informația, chinezii și partidele

Mai mult, rețelele sociale, partidele care vor să reglementeze chinezi desfășoară ample operațiuni de modelare a opiniei publice.

Imediat după ce au fost publicate datele unui sondaj din care rezulta că TikTok este una din principalele surse de informare în România, din zona guvernamentală au fost emise diverse zgomote de nemulțumire care menționau nevoia unei intervenții împotriva rețelei sociale chinezești. Reglementare nu interzicere, spune europarlamentarul penelist Rareș Bogdan, un personaj cunoscut îndeobște pentru disponibilitatea de a avea opinii despre orice i-ar asigura doua secunde în plus la televizor. „Singurul lucru pe care poți să îl faci cu TikTok dacă nu se ține de treabă este să îl închizi. Va fi reglementat sau închis”, a spus, mai ferm un pic, Lucian Romașcanu, purtătorul de cuvînt al PSD 

Că TikTok e o problemă nu e ceva foarte controversat. Compania este obligată de legea chineză să pună la dispoziție informațiile pe care Guvernul de la Beijing le-ar putea considera necesare într-o anchetă. Parteneriatele sale cu diverse instituții chineze, inclusiv din domeniul securității, nu sînt vreun secret, la fel cum nu sînt nici eforturile sale costisitoare de a convinge Occidentul că e doar o biată rețea socială preocupată exclusiv de entertainment. ByteDance, proprietarul TikTok, explică adesea că temerile politicienilor sînt nefondate dat fiind că are acționari diverși, operațiunile sale internaționale sînt separate de cele din China, iar informațiile utilizatorilor sînt gestionate în centre regionale. Ba chiar desfășoară o amplă campanie de PR pentru a prezenta „proiectul Clover” – o investiție în centre de date regionale menite să calmeze guvernele statelor democratice care se tem pentru siguranța datelor cetățenilor lor. 

Totuși, anul trecut un fost angajat al TikTok din California a dat detaliile unui caz specific în care Guvernul chinez a făcut exact ceea ce compania pretinde că nu este posibil – a oferit Guvernului chinez informații despre mai mulți militanți pro-democrație din Hong Kong. La data cînd au fost făcute aceste acuzații, TikTok se retrăsese deja din provincia chineză. Merită amintit aici poate că TikTok este brand-ul internațional al ByteDance, pentru China continentală compania folosind o aplicație separată – Douyin. 

Înapoi la București: e aproape amuzant cum coaliția de guvernare, în lupta sa fake cu „extremismul”, călărește o discuție internațională foarte serioasă despre siguranța datelor și influența Partidului Comunist Chinez în lume, speriat că AUR ar putea obține un scor deranjant în alegeri. Nici o vorbă dinspre purtătorii de cuvînt ai coaliției despre motivele care fac din AUR o alternativă viabilă pentru o parte din populație și despre care am mai vorbit în acest spațiu. Motive care le sînt, în bună parte, imputabile. 

La fel, nu auzim nimic despre gigantica operațiune de influență care se desfășoară în media românești cu bani publici – de la subvențiile Guvernului Orban și pînă la cumpărarea cu metode îndoielnice de spațiu pe televiziunile românești. La fel, prea puține lucruri se spun despre impotența autoprovocată a CNA care asistă placid la ororile de la televizor, intervenind uneori cu amenzi simbolice, tîrzii și ridicole. Vrem să vedem cum va funcționa reglementarea? Păi, să ne uităm la CNA. 

Mai mult, rețelele sociale, partidele care vor să reglementeze chinezi desfășoară ample operațiuni de modelare a opiniei publice. Facebook e invadat de mii de postaci și conturi false care înjură advesari sau împrăștie omagii pentru semnatarii facturilor. (Oricine are curiozități în această direcție și le poate satisface cu un abonament la newsletter-ul Misreport care identifică adesea exemple relevante.)

Lucian Romașcanu e suficient de prudent ca să revină cu precizări în care explică că reglementarea TikTok trebuie făcută în acord cu partenerii internaționali care au la rîndul lor îngrijorări cu privire la chinezi. Însă purtătorul de cuvînt al PSD nu suflă o vorbă despre direcția în care o iau banii PSD pentru propagandă – direcție asupra căreia, cel puțin teoretic, domnia-sa are un cuvînt de spus. 

De ce e TikTok mai rău decît o stație de știri mufată la partid e greu de spus. Nici în primul, nici în al doilea exemplu acuratețea informației nu e prioritară. Diferența e că TikTok nu pretinde că se ocupă cu știrile.

Această stare de fapt face ca orice discuție despre reglementarea rețelelor sociale, fie ele chineze sau americane, să fie doar un mic exercițiu de ipocrizie. Guvernul român nu este preocupat de dezinformare decît in puținele sale momente cînd simte că dominația pe care o exercită asupra spațiului public i-ar putea fi afectată. Oamenii se informează de pe TikTok și pentru că încrederea în media clasice e la un nivel abisal. Și nu e de mirare. O presă care trăiește din păcănele și bani publici e greu de crezut. Ar fi de menționat aici și canalele publice care ar fi putut compensa cumva lipsa de echilibru din zonele comerciale. Însă cele 14 (paisprezece) canale ale TVR au împreună audiența unei influencerițe de pe Instagram supărate că i s-a livrat un produs neconform. 

Deci ori de cîte ori auziți cuvîntul „reglementare” gîndiți-vă doar la control. Și nu din partea cuiva care se gîndește la interesul public.

Share