Superputerea profesorilor viitorului

Am fost la Conferința de educație media, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, și vreau să-ți spun și ție cum a fost, ca să știi ce ai pierdut, dacă n-ai participat.

Am fost la Conferința de educație media, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, și vreau să-ți spun și ție cum a fost, ca să știi ce ai pierdut, dacă n-ai participat. Și ai pierdut!

Cu titlul „Superputerea profesorilor viitorului”, conferința a reunit, la București, un număr de cîțiva vorbitori (speakeri, cum le zice în ziua de azi) reuniți sub semnul atașamentului lor față de educarea tinerilor în privința receptării, interpretării și creării de mesaje media, pentru a-i forma ca cetățeni responsabili, greu de manipulat, interogativi și reflexivi în raport cu informația care se propagă pe toate canalele, 24 de ore din 24. Preocupări care cunosc mai multe forme de manifestare, de la cele de cercetare universitară pînă la cele de predare a disciplinei corespunzătoare la nivel universitar, la cele de infuzare la nivel preuniversitar, respectiv de gestionare a unor resurse și acțiuni din afara mediului formal educațional, instituționalizat. Cu participare internațională de marcă.

Conferința este una dintre acțiunile care definesc efortul deja de notorietate al Centrului pentru Jurnalism Independent, de a genera în mediul preuniversitar românesc interes pentru acest domeniu educațional, efort concretizat într-o sumedenie de acțiuni, între care amintesc mai ales formarea unui număr în continuă creștere de profesori, inițial de limba și literatura română, mai recent și de limbi străine. Formare care țintește exact infuzarea disciplinelor pe care aceștia le predau cu elemente de educație media. Cursul, dezvoltat deja de cîțiva ani, ajuns la a șaptea serie de profesori, este realizat în parteneriat cu Ministerul Educației, este acreditat și este însoțit de o sumedenie de instrumente didactice de sprijin, de la ghiduri pînă la proiecte de activități, materiale video, lecții desfășurate simultan cu mii de elevi etc. Conferința a fost la ediția a treia și a avut ca participanți aproximativ 120 de profesori din toată țara, dintre cei care au absolvit deja cursul și implementează la clasă principiile infuzării disciplinei pe care o predau cu elemente de educație media.

Vedeta conferinței a fost Renee Hobbs, probabil specialista no. 1 în educație media, profesor la Rhode Island University, fondatoare a Media Education Lab, autoare a unor cărți de referință în domeniu, din păcate încă netraduse la noi. Ar cam fi timpul! Am avut privilegiul să particip, cu o zi înainte de conferința propriu-zisă, la un atelier ținut de Renee Hobbs pentru un număr restrîns de participanți. Am descoperit o personalitate exuberantă, cu mare putere de animare a participanților, fapt care, cu siguranță, îi ușurează enorm munca didactică de predare, căci un profesor care animă publicul prin prestația scenică a cîștigat deja simpatia lui. Fără să dau prea multe din casă, căci nu este scopul acestui articol să diseminez pînă la nuanță ideile transmise nici în atelier, nici în conferință, amintesc că în atelier s-a discutat despre tipologii de raportări ale profesorilor la educația media, printr-un joc de tip horoscop – apropo, am văzut că pe la noi se scandalizează unii cînd aud de metoda horoscopului ca instrument didactic, vezi Doamne ar induce idei neștiințifice, ezoterice (Doamne, iartă-mă!) –, s-a mai discutat despre un cadru sistematic de criterii şi indicatori de calitate pentru educația media, dar și despre practicile educaționale de bază ale alfabetizării media care îi ajută pe educabili, elevi și studenți, să dezvolte competențe cognitive, sociale și emoționale necesare pentru studiile universitare, pentru carieră și integrare socială.

Revenind la conferință, punctez faptul că toate intervențiile au fost deosebit de consistente și de provocatoare. A fost prezent Bogdan Cristescu, în calitate de reprezentant instituțional, fiind secretar de stat în Ministerul Educației, intervenția sa deschizînd conferința. Îl cunosc de multă vreme, de cînd nu era secretar de stat, ci consilier în cadrul unui organism specializat de pe lîngă minister. Pot spune cu mîna pe inimă, fără ezitare, că este un om dedicat educației și învățămîntului, dar în plus că deține și excelente competențe, fiind unul dintre cei mai valoroși oameni pe care-i avem în structurile de conducere de rang înalt. Profesor de matematică, dar cu deschidere culturală de calitate, este și un vorbitor spumos și nu s-a dezis nici de această dată. Menționez din intervenția lui o idee pe care cred că ar trebui să o asume toți profesorii de discipline cu relevanță în examenele naționale. Și anume faptul că parcursul educațional al unui elev are ca finalitate nu obținerea unui rezultat la examene, ci achiziția de cunoștințe și formarea de competențe mai complexe decît cele evaluate în examen. Respectiv, că predarea ar trebui să nu se focalizeze în cei patru ani de studiu de la liceu, dar și de la gimnaziu, doar pe ceea ce reprezintă conținuturi evaluate la examene.

Pentru că nu mai am mult spațiu, mă îndrept spre încheiere. Renee Hobbs a electrizat publicul și prin intervenția de la conferință, desigur. A avut o prezentare foarte consistentă, trecînd prin istoria educației media în SUA, focalizînd asupra specificului noii ere a AI, punctînd aspecte relevante ale acestui domeniu și răspunzînd unei serii ample de întrebări din public.

Intervenții semnificative au avut Cristina Lupu, director executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent, Bianca Rus, manager de proiect la Centrul pentru Jurnalism Independent, Elena Calistru, președinte Funky Citizens, Nicoleta Corbu, vicerector SNSPA, Cristina Nistor, conferențiar în cadrul Universității „Babeș-Bolyai“. O surpriză deosebită a reprezentat-o figura inteligentă și empatică a lui Andy Stoycheff, expert în dezinformare și director al NTCenter, companie privată de cercetare din Bulgaria. Ziua s-a încheiat cu un dialog consistent între jurnalista Julia Nagy, eleganta moderatoare a conferinței, respectiv Monica Halaszi, profesoară și formatoare, prietenă a mea cu care mă mîndresc, pe care am încercat să o secondez cît am putut. Mă bucur că astfel de evenimente există. Și nu uita: avem nevoie, mai mult ca oricînd, de educație media. În vremuri ale dezinformării și propagandei negative, mai este nevoie să argumentez de ce?

 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

 

Share