Teatrul de pe Calea Griviței

Povestea „Grivița 53“, începută în 2016, poate fi și ea oricînd subiect de spectacol – are neprevăzut, situații-limită, ajutor primit în momente-cheie, dar și credința constantă că există undeva o linie de finiș.

Săptămîna trecută a fost inaugurată clădirea Teatrului „Grivița 53“, primul teatru din ultimii 80 de ani construit în București de la zero, din inițiativă privată. Cei care au avut acest vis nebunesc, menit să stîrnească în jur neîncredere, uimire, apoi dorința de a ajuta, au fost regizoarea și scriitoarea Chris Simion-Mercurian și soțul ei, Tiberiu Mercurian, specialist în marketing. Așa-zisa fantasmagorie s-a clădit cărămidă cu cărămidă, cu ajutorul unei comunități de ctitori și sponsori, și a devenit „primul teatru construit împreună”.

Povestea „Grivița 53“, începută în 2016, poate fi și ea oricînd subiect de spectacol – are neprevăzut, situații-limită, ajutor primit în momente-cheie, dar și credința constantă că există undeva o linie de finiș. De cînd a găsit clădirea potrivită, o ruină pe care nu a vrut să o dărîme, ci s-o readucă la viață, Chris Simion a văzut în ea un teatru real, pe care îl descria celor care voiau să-l viziteze atît de precis, de parcă ar fi existat deja. Acum teatrul a prins formă, are o sală mare, de 140 de locuri, și una mică, de 80 de locuri, dar și spații pentru expoziții și evenimente. Drumul a fost lung și greu, cu campanii de strîngere de fonduri – precum Vindem cărămizi. Construim un teatru, prin care orice persoană putea deveni „ctitor”, achiziționînd o cărămidă simbolică, confecționată manual de Chris, soțul ei și o echipă de voluntari –, cu bani din Granturile SEE 2014-2021, prin Programul RO-CULTURA, și cu companii private care s-au alăturat pe parcurs. Comunitatea Teatrului „Grivița 53“ numără nu mai puțin de 14.000 de ctitori, iar numele cîtorva mii au fost scrise de Chris Simion pe o instalație de cărămizi în miniatură, aflată la intrarea în teatru, ca un semn de respect, o recunoaștere a faptului că această poveste a fost conturată împreună cu ei.

„Ne dorim ca «Grivița 53» să devină un spațiu de creație unic, nou, o punte culturală, un spațiu de risc, de încercări. Un spațiu care pune întrebări și creează legături între oameni, între domenii, între generații. Un spațiu care să contribuie la educație și să nu se limiteze la divertisment. Demersul artistic va fi creat pe dramatizări din literatura contemporană și universală sau pe texte scrise de la zero pentru noi”, ne-a declarat Chris Simion. Primul pas în acest sens a fost deja făcut, dat fiind că Undercloud, primul festival de teatru independent din România, inițiat de Chris Simion-Mercurian și organizat de Fundația Calea Griviței, a început tot pe 18 septembrie, cu o conferință de presă susținută la „Grivița 53“. Ajuns la ediția de majorat, festivalul ține în total 18 zile, pînă pe 5 octombrie, și se desfășoară în 18 locații, transformînd zona istorică de pe Calea Griviței în spații de joc.

Finanțat de Primăria Sectorului 1 și co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB, în cadrul programului București. Împreună 2025, Undercloud vine cu o abordare curatorială centrată pe arta vie, atentă la contextul social care ne influențează viețile, și aduce împreună spectacole de teatru, expoziții, ateliere, poezie și dans contemporan. Fiecare spectacol are o singură reprezentație, unele dintre ele permițînd accesul gratuit locuitorilor din sectorul 1 al Capitalei, pe baza înscrierii online.

Pe 25 septembrie puteți alege între spectacolul Smaranda, conceput și jucat de Cristina Tudor, în regia Corinei Andrian, o explorare a experiențelor de familie, care pune acentul pe intimitatea și interactivitatea dintre actor și public, și spectacolul-lectură Nina, o biografie poetică, prezentat de Rodica Mandache și Ciprian Scurtea, în regia Dianei Mihailopol, o dramatizare-omagiu după jurnalele poetei Nina Cassian. Vineri, 26 septembrie, în curtea UNARTE, sînteți invitați la Concert pentru vocea mea și chitara ta, cu Doina Antohi și Vlad Gălățianu, un concept inedit de concert de cover-uri fără structură fixă, bazat pe improvizație și realizat cu aportul publicului.

Pe Ofelia Popii o regăsiți în calitate de regizor în Demonul din sticlă, după un text de Jeannette Walls. Recomand acest one-woman show despre creștere și maturizare într-o familie disfuncțională, în care rolurile părinte-copil se inversează sau dispar cu desăvîrșire, iar asumarea propriului destin și împăcarea cu tot ce n-a fost altfel (și n-a putut fi schimbat) vin în timp, ca unică variantă de supraviețuire. Actrița Emilia Ivan este extraordinară în acest spectacol, pe care am avut ocazia să-l văd anul trecut la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr Iași și care încearcă să răspundă la întrebarea: cîte povești poți spune pentru a te înțelege și a nu mai rămîne un străin pentru tine însuți?

Iubitorii de artă sînt așteptați la Peggy, dependentă de artă, spectacolul conceput și interpretat de Irina Movilă, despre Peggy Guggenheim, o celebră și excentrică prezență din lumea artei moderne. Legături de sînge, regizat de Alexandru Mâzgăreanu, abordează teme actuale, cum sînt violența domestică și abuzul de putere, Baby Fever, în regia Mihaelei Sîrbu, explorează cu umor zona de ciocnire dintre feminism și mentalitățile tradiționale, iar spectacolul-lectură Scrisori către Doti, realizat de Amalia Iorgoiu pe baza scrisorilor lui Radu Stanca, adresate soției sale Doti (Dorina Stanca), aduce în fața publicului un vibrant exemplu de expresie directă și autentică a dragostei, din literatura română.

Cavalerul inexistent, o producție a Teatrului de Artă București, după romanul omonim al lui Italo Calvino, în regia Ramonei Iacob, vă invită pe 3 octombrie la o condensare a spațiului și timpului istoric, o reexaminare a realității și o întoarcere pe dos a convențiilor. Undercloud se va încheia duminică, 5 octombrie, cu gala de decernare a premiilor, la J’ai Bistrot, în prezența întregii echipe a festivalului. Pînă atunci, clădirea Teatrului „Grivița 53“ poate fi vizitată de public în cadrul unor tururi ghidate, prin completarea unui formular online. Deschiderea teatrului este planificată pentru sfîrșitul lunii noiembrie.

 

Credit foto: A. Docea

Share