Ați fi votat cu sau împotriva lui Elon Musk?

Elon Musk i-a pus pe acționarii care erau chemați să voteze în fața unei șarade economice.

Recent, planul lui Elon Musk pentru următorii zece ani pentru Tesla a fost aprobat de adunarea generală a acționarilor. Propunerea lui Musk a fost șocantă prin dimensiunea sumei: este vorba despre 1.000 miliarde de dolari în următorii zece ani. Dar cifra în sine este înșelătoare, pentru că presupune multe și complicate clauze.

Simplificînd, cei 1.000 de miliarde de dolari care ar putea ajunge la Elon Musk nu vor fi bani cash, ci acțiuni, dacă vor fi. Apoi, esențial este că pachetele de acțiuni care vor fi primite de șeful Tesla depind de performanțele pe care compania le va atinge sub managementul lui Musk. De exemplu, prima tranșă de acțiuni va fi primită de Musk atunci cînd capitalizarea Tesla va ajunge la 2.000 miliarde de dolari, acum indicatorul fiind de aproximativ 1.540 de miliarde de dolari. Tot așa, țintele pe care trebuie să le atingă CEO-ul companiei cresc din 500 în 500 de miliarde de dolari, urmînd ca ultimele două tranșe să aibă pași de creștere de 1.000 de miliarde de dolari. 

Una peste alta, în zece ani, Tesla ar trebui să ajungă la o capitalizare de 8.500 de miliarde de dolari (pentru ca Musk să primească pachetul de acțiuni complet), ceea ce astăzi pare de domeniul SF. Este mult mai mult decît ceea ce ne putem imagina în materie de capitalizare pe care o poate atinge o companie. Dar, peste zece ani, o capitalizare de 8.500 de miliarde de dolari pentru Tesla va fi un lucru de neimaginat? Evident, este dificil de răspuns astăzi. 

Elon Musk nu are de atins doar jaloane care se referă la capitalizarea companiei, ci și la indicatori de profit, de producție sau de vînzări. Profitul ar trebui să crească de la 50 la 400 de miliarde de dolari, de la 4,2 miliarde dolari, în acest moment. Tesla ar trebui să atingă vînzări de 20 de milioane de autovehicule, de la opt milioane astăzi, ar trebui să aibă 10 milioane de abonamente (care înseamnă un soft care ajută conducătorul auto, dar are nevoie și de supravegherea activă a șoferului) și să vîndă un milion de roboți și un milion de robotaxiuri cu funcțiune comercială. La fel ca în cazul cifrelor privind capitalizarea, toți indicatorii companiei par imposibil de atins.

S-ar putea spune că jaloanele convenite fac parte din stilul lui Elon Musk, un om de afaceri care și-a propus de fiecare dată ținte considerate iluzorii, dar pe care a reușit în unele cazuri să le atingă. Musk a știut să jongleze cu cuvintele, cu oamenii sau cu ideile pentru a-și îndeplini obiectivele. Un singur exemplu este modul în care prin rețelele sociale mișca valoarea unor criptomonede influențînd creșterea sau scăderea prețului. Acum, însă, prin planul pe zece ani, Elon Musk s-a întrecut pe sine și încearcă să îi aibă alături atît pe acționari, cît și publicul larg, actuali sau viitori cumpărători ai produselor Tesla.

Examenul dat de Elon Musk în fața adunării generale a acționarilor nu venea într-un moment prea bun pentru CEO-ul companiei. De exemplu, patru economiști de la universitatea americană Yale au analizat recent influența pe care a avut-o aventura politică a lui Elon Musk asupra companiei Tesla. Studiul arată că fără abordările politice ale lui Elon Musk, în perioada octombrie 2022 – aprilie 2025, vînzările Tesla pe piața americană ar fi fost cu 67-83% mai mari, ceea ce înseamnă mai mult cu pînă la 1,26 milioane de vehicule vîndute. Autorii analizei arată că Tesla ar putea fi întrecută în materie de vînzări la nivel global de către o companie chineză producătoare de mașini electrice. 

De fapt, Elon Musk i-a pus pe acționarii care erau chemați să voteze în fața unei șarade economice. Este o dilemă care există de cînd lumea, și anume, în cazul de față: cum va arăta viitorul companiei Tesla? Nimeni nu poate ghici viitorul, dar în economie există analize și prognoze bazate pe modele care pot să arate ce va urma în următorul an sau chiar mai departe în timp. De exemplu, inflația, creșterea economică, rata șomajului, cursul de schimb valutar pot fi prognozate pe cîțiva ani. De altfel, sînt indicatori care ajută, de exemplu, la construcția bugetului de stat. 

În cazul Musk, situația a fost și mai complicată, pentru că, pe de o parte, perioada de timp este foarte lungă, iar, pe de altă parte, creșterea asumată a indicatorilor economici ai Tesla pare astăzi suprarealistă. De aceea, cei care au votat planul lui Musk nu au avut practic nici un reper logic sau științific pentru a înțelege în ce măsură se pot atinge obiectivele asumate. 

Este adevărat că „deal”-ul propus de Elon Musk a fost, în felul lui, corect. În sensul că CEO-ul poate obține premiul condiționat de atingerea unor ținte pe parcurs. Cu alte cuvinte, acționarii au înțeles că riscurile pe care și le asumă nu sînt atît de mari, pentru că în cazul în care Elon Musk nu își va atinge jaloanele din contract nu va încasa bonusurile imense. 

Dacă viitorul Tesla pentru următorii zece ani era imposibil de prevăzut, acționarii s-au aflat în fața unui „mic șantaj emoțional”, în sensul că Musk a dat de înțeles că dacă planul său nu va fi aprobat ar putea să abandoneze „corabia”. În aceste condiții, votul a fost mai mult emoțional decît rațional, în sensul că, de fapt, a fost un vot pentru a-l păstra sau nu pe Musk în fruntea companiei. 75% din voturile acționarilor au fost ca Elon Musk să rămînă. Întrebarea este: ați fi votat pentru sau împotriva lui Elon Musk?

 

Constantin Rudnițchi este analist economic.

 

Credit foto: Wikimedia Commons

Share