LA ZI ÎN CULTURĂ

„Nu-mi imaginez viața de scriitor fără scrisul de mînă“  – interviu cu scriitorul Martin VOPĔNKA

„Nu-mi imaginez viața de scriitor fără scrisul de mînă“ – interviu cu scriitorul Martin VOPĔNKA

Cred că pentru un scriitor e un adevărat dezastru să se nască într-o limbă mică – e ca și cum ai alerga maratonul cu șanse net inferioare celorlalți.

Paradisul pe dos

Paradisul pe dos

Am pomenit de distopie fiindcă exact asta e romanul lui Radu Vancu, în esență, un Paradis pe dos, un infern dantesc ajustat cu evenimente recente.

Instituţii fără suflet în era AI (2)

Instituţii fără suflet în era AI (2)

Personajul principal descoperă că întreaga ei viaţă e transformată, în timp real, într-un serial generat de AI, pe baza activităţii sale online.

După 30 de ani

După 30 de ani

Pulp a fost mereu un colectiv la marginea curentului. Deși a prins ceva coperți NME, n-a apărut ni-ciodată imprimat pe aia care, cam stupid, a contat mereu.

„E timpul ca scena românescă să își ia ce este al ei” – interviu cu Ricarda CIONTOȘ, curatoarea Festivalului de Film Românesc de la Berlin

„E timpul ca scena românescă să își ia ce este al ei” – interviu cu Ricarda CIONTOȘ, curatoarea Festivalului de Film Românesc de la Berlin

Dacă managementul cultural nu este pasiunea sau sarcina mea principală, cred că este foarte bine să ai experiență în toate domeniile pe scena independentă.

„O selecție la care nici nu am îndrăznit să visez” – interviu cu regizorul Andrei TACHE-CODREANU

„O selecție la care nici nu am îndrăznit să visez” – interviu cu regizorul Andrei TACHE-CODREANU

A fost o mare surpriză să fim printre cei 16 finaliști din 2.700 de înscrieri, fiind o selecție la care nici nu am îndrăznit să visez.

„Bucureștiul este un oraș foarte violent cu locuitorii săi” – interviu cu regizorul Vasile TODINCA

„Bucureștiul este un oraș foarte violent cu locuitorii săi” – interviu cu regizorul Vasile TODINCA

Asta nu a făcut decît să mai contribuie cu un strat la poveste, dar și la violența vizuală de care vorbiți.

Singură între generaţii

Singură între generaţii

Cred că nu e atît de important unde ne naştem..., mai ales în România, unde foarte puţini se pot lăuda cu faptul că ar fi la a treia generaţie de intelectuali.

„Răul absolut a fost pus în mișcare de oameni obișnuiți” – interviu cu scriitoarea Caroline De MULDER

„Răul absolut a fost pus în mișcare de oameni obișnuiți” – interviu cu scriitoarea Caroline De MULDER

Cei care au pus în mișcare acest „rău absolut” erau oameni obișnuiți, oameni care au ascultat, care au urmat ordinele.

Limite și clivaje

Limite și clivaje

Ambele au ales să scrie despre acele limite ale trupului ce se manifestă cu precădere atunci cînd un rău, uneori intuit, alteori pregnant și agresiv, tinde să preia controlul.

Instituţii fără suflet în era AI: de la birocratismul clasic la algoritmizarea relaţiei umane (1)

Instituţii fără suflet în era AI: de la birocratismul clasic la algoritmizarea relaţiei umane (1)

Înainte să existe AI a existat birocraţia. Nu ca invenţie întîmplătoare, ci ca vis al ordinii perfecte.

La DokStation

La DokStation

DokStation e un festival cu un profil aparte, axat pe promovarea de documentare pe subiecte muzicale.

Șapte ani stranii – jurnal, 2018-2024

Șapte ani stranii – jurnal, 2018-2024

Stagnarea sau regresul pot dura decenii, în care poţi trăi cu iluzii sau poţi scrie mai departe în ideea că tot e mai bine să scrii slab sau mediocru decît să nu scrii deloc.

Ovidiu Verdeș, Muzici și faze  – privire din (alt) interior

Ovidiu Verdeș, Muzici și faze – privire din (alt) interior

Scandalul a vizat exclusiv manualul de la Editura Univers și romanul Muzici și faze, publicat între timp, de data aceasta acuzația fiind de pornografie.

28 de revelări ale misterului existenței

28 de revelări ale misterului existenței

Problema specifică fiecărui autor de proză scurtă este să facă în așa fel ca acțiunea să releve cît mai mult posibil din misterul existenței.

Senzual nătăfleț

Senzual nătăfleț

Senzualitatea cumva supraviețuiește, iar noi rămînem cu ambele seturi de artificii.

Rezistență și muzică

Rezistență și muzică

O grupare jihadistă ce a preluat controlul asupra regiunii a interzis, printre multe altele, și muzica, a închis posturile de radio, a ars instrumentele muzicale.

„Sîntem deja înconjurați de oameni sintetici, artificiali”  – interviu cu regizorul Marc ISAACS

„Sîntem deja înconjurați de oameni sintetici, artificiali” – interviu cu regizorul Marc ISAACS

În momentul de față fac un film care este despre sfîrșitul prezenței reale a actorilor în film, din cauza Inteligenței Artificiale.

„Progresul civilizației nu este posibil fără filozofie și etică” – interviu cu activistul de mediu Gabriel PĂUN

„Progresul civilizației nu este posibil fără filozofie și etică” – interviu cu activistul de mediu Gabriel PĂUN

Gabriel Păun este activist de mediu laureat ONU cu distincția Champion of the Earth.

Hologramele puterii – de la V la CG și de la revoluție la revelație

Hologramele puterii – de la V la CG și de la revoluție la revelație

CG n-a fost printre oameni, ci deasupra lor, ca o hologramă. Apropiații îi spuneau „Mesia”, și nu întîmplător.

Rock de pe vremea noastră

Rock de pe vremea noastră

Densitatea excesivă de festivaluri rock/metal ale verii (cine ar fi crezut că vom ajunge să ne plîngem de asta) obligă la o anumită specializare.

„Suferința este expusă aproape isteric, pe toate canalele media și rețelele sociale”   – interviu cu regizorul Gheorghe PREDA

„Suferința este expusă aproape isteric, pe toate canalele media și rețelele sociale” – interviu cu regizorul Gheorghe PREDA

Suferința, însă, nu pare a fi devenit un tabu în România anului 2025. Dimpotrivă!

Utopii, distopii

Utopii, distopii

Sînt cîțiva dintre cei care au abordat, cu mai multă sau mai puțină fantezie, utopia/distopia ca proiecție imaginară a prozei lor.

Ghid de călătorie în Evul Mediu – lumea văzută prin ochii omului medieval

Ghid de călătorie în Evul Mediu – lumea văzută prin ochii omului medieval

Penitența și vindecarea sufletului erau motivații frecvente de călătorie în Evul Mediu.

Norme versus porunci

Norme versus porunci

Granițele dintre rolurile de gen, aparente și în fond elastice, sînt și ele acolo, împreună cu ceea ce, foarte greu observabil fiind, e totuși întotdeauna determinant și decisiv.

Identitate, tehnologie şi fantome digitale în cinematografia momentului

Identitate, tehnologie şi fantome digitale în cinematografia momentului

S-ar putea ca adevărata întrebare să nu fie ce putem face cu tehnologia, ci în cine ne vom transforma cînd ea va face totul în locul nostru.

Visul unei nopți de vară etiopiană

Visul unei nopți de vară etiopiană

Sesiunea Ibex Band din acea complicată noapte de vară etiopiană este, în același timp, un document istoric și o operă muzicală.

„Teatrul trebuie să aibă și o componentă implicată social” – interviu cu teatrologul Oltița CÎNTEC, manager al Teatrului „Luceafărul” Iași

„Teatrul trebuie să aibă și o componentă implicată social” – interviu cu teatrologul Oltița CÎNTEC, manager al Teatrului „Luceafărul” Iași

Am vrut să deconstruiesc teatrul așa cum îl știu majoritatea spectatorilor, să îi mut din sală în spațiul unde actorii stau mai mult decît în sufrageria de-acasă.

Arme de autoapărare

Arme de autoapărare

Nu se poate spune că autorul urmărește un efect emoțional gradual, dimpotrivă, fiecare poem are aceeași intensitate zdrobitoare, abruptă.

Drept – Glam = Love

Drept – Glam = Love

Este exact acea doză de imprevizibil aleatoriu care vine să arate că, dincolo de convenție, realitatea tot ca ea face.

„Simt atmosfera fiecărui spațiu” – interviu cu scenograful Cosmin FLOREA

„Simt atmosfera fiecărui spațiu” – interviu cu scenograful Cosmin FLOREA

Numele lui Cosmin Florea apare în spectacolele lui Radu Afrim și, cel mai recent, în ale Alexandrei Badea la Teatrul Național din București.

Anii Orwell

Anii Orwell

Nu degeaba perioada în care se petrec majoritar evenimentele din roman e numită „anul Orwell”.

Mult zgomot pentru mai nimic

Mult zgomot pentru mai nimic

În general totul pare croit pentru cea mai predictibilă serbare de sfîrșit de an a pop-ului.

„Înspăimîntătoarea dulceață a apartenenței” – interviu cu regizorii Ludovic și Zoran BOUKHERMA

„Înspăimîntătoarea dulceață a apartenenței” – interviu cu regizorii Ludovic și Zoran BOUKHERMA

„Înspăimîntătoarea dulceață a apartenenței”, care se referă la imposibilitatea de a pleca la oraș, de a face studii sau măcar de a lucra într-un loc mai bun.

În mintea copilului

În mintea copilului

Bobi Pricop a folosit imersia sonoră cu un format binaural pentru a conecta publicul la mintea, emoțiile și afectul personajelor.

În țara cu timpul oprit

În țara cu timpul oprit

Timpul din Cartea lui Cezar nu curge, ci se revarsă în straturi. Nu e o succesiune de evenimente, ci un sediment afectiv.

Sfîrșitul democrației în Turcia

Sfîrșitul democrației în Turcia

Aici și oriunde altundeva în Turcia, oamenii țin televizoarele deschise pentru a urmări și a fi la curent cu tulburătoarele decizii politice ale acestor zile.

Şi îngerii se înşală cîteodată (I)

Şi îngerii se înşală cîteodată (I)

Unele panseuri sapienţial-naratoriale ar putea în egală măsură izvorî din murmurul unui înger grijuliu sau din gura unui demon cinic.

Devoraţi – The Brutalist, Imposibila iubire

Devoraţi – The Brutalist, Imposibila iubire

Văzînd The Brutalist, nu am putut să nu fac legătura cu Imposibila iubire, capodopera lui Constantin Vaeni, ecranizare după romanul lui Marin Preda.

Răstălmăciri romantice

Răstălmăciri romantice

Restul pieselor sînt închinate tuturor romanticilor avizi după bomboane, glazuri și ghiocei.

Dosarul de Securitate al Hertei Müller

Dosarul de Securitate al Hertei Müller

Dosarul de supraveghere al Hertei Müller dezvăluie informaţii impresionante despre tacticile, metodele şi tehnologiile folosite de Securitate.

Noua ordine emoțională

Noua ordine emoțională

Proiecțiile legate de viitor sînt puse în legătură cu frica de necunoscut, cu temerile legate de noua ordine sufletească și emoțională.