LA ZI ÎN CULTURĂ

„Mă fascinează momentul venirii Revoluției”  – interviu cu regizorul Mihai MINCAN

„Mă fascinează momentul venirii Revoluției” – interviu cu regizorul Mihai MINCAN

Relația personajului cu lumea în care trăiește și cu adulții din jurul ei, fie că sînt părinții, fie străini, are loc întotdeauna fragmentar, prin bucățele de informație pe care le aude din cînd în cînd.

Două rețete narative

Două rețete narative

Autoportretul personajului principal dezvăluie mai degrabă un antierou, un snob vanitos, cu excentricităţi old school, cu reflecţii uneori clişeistice, alteori ironice şi autoironice.

I’m free, freelancin’

I’m free, freelancin’

O mini-frescă ce gîdilă prin familiaritate, pune degetul pe cîteva răni și o încheie cumva tot pe plus.

O sinteză a viitorului

O sinteză a viitorului

În acest amestec, granița dintre gunoi și comoară e imposibil de trasat: lîngă minimalismul auster al lui Daniel Miller trăiesc hituri accidentale, experimente comerciale și eșecuri monumentale.

„Sîntem crocodilii de apă dulce din Sahara” – interviu cu artistul vizual Nicolae COMĂNESCU

„Sîntem crocodilii de apă dulce din Sahara” – interviu cu artistul vizual Nicolae COMĂNESCU

Dacă nu ești tot timpul fără efort, imponderabil, ca Pasărea Sfîntului Duh care stă să fugă, dacă nu ești în punctul ăla unde nu simți efortul, cel mai bine e să te apuci de imobiliare.

Laudatio Ioana Nicolaie

Laudatio Ioana Nicolaie

Ioana Nicolaie a scris și literatură pentru copii și adolescenți – cu mare succes la un public ale cărui exigențe dau adesea bătăi de cap editorilor.

Superman în epoca Ultra

Superman în epoca Ultra

Noul Superman e străbătut de angoasele unui prezent în care concurează nelinişti legate de tehnologie, Inteligenţă Artificială, transumanism şi conflicte armate.

„Muzica mea e o chemare la optimism” – interviu cu violoncelista Josefine OPSAHL

„Muzica mea e o chemare la optimism” – interviu cu violoncelista Josefine OPSAHL

La Gărîna, publicul s-a lăsat purtat de muzică și cred că a simțit acea „urgență” despre care vorbesc în general în muzica și în concertele mele.

„Patrimoniul Govorei nu e o frînă, ci o resursă” – interviu cu STUDIOGOVORA

„Patrimoniul Govorei nu e o frînă, ci o resursă” – interviu cu STUDIOGOVORA

Govora e un oraș mic, unde ești mereu între vecini, iar pentru noi vecinii și vecinătățile au fost tema centrală în ultimul an.

Forme ale poeziei

Forme ale poeziei

„Vede” mai mult decît ochiul uman, dar nu îndrăznește să trieze ceea ce vede, să pună în lumină doar anumite lucruri din imensul ansamblu rezultat în urma scanării.

„Pentru mine scrisul e o muncă și abia apoi artă” – interviu cu scriitorul Alessandro Perissinotto

„Pentru mine scrisul e o muncă și abia apoi artă” – interviu cu scriitorul Alessandro Perissinotto

Alessandro Perissinotto este profesor de literatură la Universitatea din Torino și s-a aflat, în urmă cu puțin timp, la Cluj, la Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai”, pentru o conferință și un curs de scriere creativă.

Instalații poetice 2D – viața literară după moarte

Instalații poetice 2D – viața literară după moarte

Unele texte sînt centrate pe procesul în sine al trecerii dincolo, prin înregistrarea senzațiilor ultimelor trăiri.

F1 filmul – when Top Gun met Senna

F1 filmul – when Top Gun met Senna

F1 reia tiparul narativ al marilor poveşti pop din anii ’80-’90, cele despre outsider-i solitari, romantici ai riscului, care înfruntă lumea prin tenacitate şi instinct.

Rockzistența

Rockzistența

Posada Rock continuă să-și cultive statutul de cel mai vechi festival rock din România, precedat de Astra Rock – ca frate mai mic, mai ardelean și mai eterogen.

Mastodontul & anduranța – retrospectivă FITS32

Mastodontul & anduranța – retrospectivă FITS32

Teatrul bun te obosește, dar nu te epuizează – probabil că te face să îți dai seama că ai un corp, că îl cari cu tine din sală în sală și că el primește emoțiile, uneori mai repede decît mintea.

Confesiuni

Confesiuni

Deși pretinde că înfățișează confesiunile unui stoic, romanul revelează un Maiorescu profund uman, care a trăit sub „negațiune” și „abnegațiune”.

(Sur)real estate

(Sur)real estate

Tras pe repede-înainte cu iPhone-ul, pe un buget minuscul, Kontinental ’25 este un film-schiță care știe să profite de pe urma propriilor limitări.

Rețeaua spectrală Partizan

Rețeaua spectrală Partizan

Bucureștiul s-a cam schimbat, nu mai zic de Partizan. Nori peste Sălăjan e mai puțin despre contrastul exotic între manea și rock și mai mult despre recuperare și remix.

„Psihanaliza poate conduce și la forme de poezie” – interviu cu Vasile Dem. ZAMFIRESCU

„Psihanaliza poate conduce și la forme de poezie” – interviu cu Vasile Dem. ZAMFIRESCU

Aș spune că în psihanaliză trecutul devine prezent și prezentul trecut, așa încît se poate interveni oarecum in vivo asupra trecutului pentru a-l modifica.

Un simplu accident, Palme d’Or-ul proiectat la TIFF.24

Un simplu accident, Palme d’Or-ul proiectat la TIFF.24

Proaspăt premiat cu Palme d’Or, în contextul unor tensiuni militare acute între Israel, Iran și SUA, Jafar Panahi pune sare pe o rană deschisă de zeci de ani.

„Mă las inspirat de ceea ce am făcut cîndva” – interviu cu chitaristul Eivind AARSET

„Mă las inspirat de ceea ce am făcut cîndva” – interviu cu chitaristul Eivind AARSET

Chitaristul experimental norvegian Eivind Aarset a concertat săptămîna trecută în cadrul Festivalului Internațional de Jazz de la Gărîna.

nebunia

nebunia

nebunia mea mă îmbrățișează acum, tînjește după buzele mele întredeschise...

„Gărîna – muzica și natura în simbioză perfectă” – interviu cu Marius GIURA & Simona GIURA

„Gărîna – muzica și natura în simbioză perfectă” – interviu cu Marius GIURA & Simona GIURA

Începînd din acest an, Simona Giura va prelua de la Marius Giura rolul de director artistic al Festivalului Internaţional de Jazz de la Gărîna.

Dinozaurul lingvistic

Dinozaurul lingvistic

Complexul cu pricina, barierele şi captivitatea care decurg de aici alcătuiesc în percepţia bietei femei un veritabil dinozaur lingvistic.

„Singur n-aș fi putut vîsli corabia“ – interviu cu regizorul Bogdan MUREȘANU

„Singur n-aș fi putut vîsli corabia“ – interviu cu regizorul Bogdan MUREȘANU

După succesul cu Anul nou care n-a fost, nominalizat la European Film Awards 2024 și cîștigător a zece trofee la Premiile Gopo, Bogdan Mureșanu mai scoate un as din mînecă.

„Prin Festivalul Licuricilor oamenii (re)descoperă natura” – interviu cu geologul Florin STOICAN

„Prin Festivalul Licuricilor oamenii (re)descoperă natura” – interviu cu geologul Florin STOICAN

Festivalul este deopotrivă al oamenilor locului, care astfel au ocazia de a-și prezenta locurile și produsele, și vizitatorilor care doresc să le descopere.

Expunere și violență

Expunere și violență

Împărtășesc acea viziune ce favorizează ruptura și o anumită formă de violență camuflată în discursul lor, indiferent dacă aceasta este îndreptată către spațiul intern sau către exterior.

Protocolul care simulează viaţa

Protocolul care simulează viaţa

Poate de aceea ajungem să ne aranjăm viaţa în termeni de funcţionare, nu de sens. Să căutăm soluţii rapide în loc de întrebări grele.

O istorie în 25 de momente electronice

O istorie în 25 de momente electronice

Albumul probează evoluția constantă a label-ului, dar și faptul că muzica electronică rămîne una dintre formele de artă contemporană cele mai provocatoare și inovatoare.

Buzunare. O istorie culturală a modei

Buzunare. O istorie culturală a modei

Poate nici un alt critic cultural din secolul al XVIII-lea nu a contribuit mai mult la demonstrarea teoriei că buzunarele sînt o caracteristică notabilă a costumului decît Jonathan Swift.

„Nu am deslușit încă enigma copilăriei mele” – interviu cu scriitorul Alex SCHULMAN

„Nu am deslușit încă enigma copilăriei mele” – interviu cu scriitorul Alex SCHULMAN

Mă gîndesc atît de mult la propria copilărie, încît e ca și cum aș retrăi-o. Știu că nu este un lucru bun pentru mine sau pentru familia mea.

Castele, baluri, tenii

Castele, baluri, tenii

Bisturiul este feminist, adică, aici, conștient de rolul jucat de standardele de frumusețe în oprimarea femeilor de-a lungul istoriei și de multitudinea de traume invizibile pe care le-au provocat.

Spectre energetice

Spectre energetice

Cealaltă surpriză daneză, OTOOTO, lucrează în alt spectru energetic. Apelează frecvent tot la instrumente de suflat.

Poem

Poem

...această generozitate despre care de altfel oamenii spun că e monumentală...

„Nu-mi imaginez viața de scriitor fără scrisul de mînă“  – interviu cu scriitorul Martin VOPĔNKA

„Nu-mi imaginez viața de scriitor fără scrisul de mînă“ – interviu cu scriitorul Martin VOPĔNKA

Cred că pentru un scriitor e un adevărat dezastru să se nască într-o limbă mică – e ca și cum ai alerga maratonul cu șanse net inferioare celorlalți.

Paradisul pe dos

Paradisul pe dos

Am pomenit de distopie fiindcă exact asta e romanul lui Radu Vancu, în esență, un Paradis pe dos, un infern dantesc ajustat cu evenimente recente.

Instituţii fără suflet în era AI (2)

Instituţii fără suflet în era AI (2)

Personajul principal descoperă că întreaga ei viaţă e transformată, în timp real, într-un serial generat de AI, pe baza activităţii sale online.

După 30 de ani

După 30 de ani

Pulp a fost mereu un colectiv la marginea curentului. Deși a prins ceva coperți NME, n-a apărut ni-ciodată imprimat pe aia care, cam stupid, a contat mereu.

„E timpul ca scena românescă să își ia ce este al ei” – interviu cu Ricarda CIONTOȘ, curatoarea Festivalului de Film Românesc de la Berlin

„E timpul ca scena românescă să își ia ce este al ei” – interviu cu Ricarda CIONTOȘ, curatoarea Festivalului de Film Românesc de la Berlin

Dacă managementul cultural nu este pasiunea sau sarcina mea principală, cred că este foarte bine să ai experiență în toate domeniile pe scena independentă.

„O selecție la care nici nu am îndrăznit să visez” – interviu cu regizorul Andrei TACHE-CODREANU

„O selecție la care nici nu am îndrăznit să visez” – interviu cu regizorul Andrei TACHE-CODREANU

A fost o mare surpriză să fim printre cei 16 finaliști din 2.700 de înscrieri, fiind o selecție la care nici nu am îndrăznit să visez.

„Bucureștiul este un oraș foarte violent cu locuitorii săi” – interviu cu regizorul Vasile TODINCA

„Bucureștiul este un oraș foarte violent cu locuitorii săi” – interviu cu regizorul Vasile TODINCA

Asta nu a făcut decît să mai contribuie cu un strat la poveste, dar și la violența vizuală de care vorbiți.

Singură între generaţii

Singură între generaţii

Cred că nu e atît de important unde ne naştem..., mai ales în România, unde foarte puţini se pot lăuda cu faptul că ar fi la a treia generaţie de intelectuali.