Atenție, impact senzorial!

Ar putea fi primul gen muzical cedat oficial Inteligenței Artificiale, dar însăși denumirea EBM obligă la o abordare hibridă, o participare în carne și oase, preferabil în veșminte de latex.

 Ultra Sunn, The Beast in You, 2025.

 The Raveonettes, Pe’ahi 2, 2025.

Programul de iarnă din Control Club continuă cu demonstrații de cultură pop a Europei occidentale, prezentînd nișe cu o penetrare încă insuficientă la noi – unde europop-ul înseamnă încă operațiuni de război cognitiv precum Mr. President și Captain Jack, Samantha Fox și ce a mai rămas din Milli Vanilli; să nu luăm totuși asta în derîdere, căci Milli Vanilli tocmai au revenit pe eșichierul nominalizărilor Grammy, de data asta cu memorialistică despre prima nominalizare. În numele meta-artei, sper că e scrisă de ChatGPT.

Europop-ul pe care l-am îngurgitat în vremea comunismului și apoi regurgitat prin generațiile PRO și Atomic a fost în general defazat de ceea ce ascultau omologii adolescenți ai Europei atlantice, încît ne-au scăpat filoane întregi ale muzicii de dans și de club.

EBM-ul (electro body music) cu care vin în concert belgienii Ultra Sunn e un astfel de exemplu, nișă populară în triunghiul Germania-Norvegia-Marea Britanie, însă asurzitor de absentă în sud-estul Europei. Nu e un gen pretențios nici cu muzicienii, nici cu ascultătorii, chiar rudimentar-monoton în structură, urmărind mai degrabă o miză senzorială. E proiectat pentru ringul de dans și ambalat într-o imagine post-punk, curent cu care împărtășește teme lirice și referințe melodice – New Order ar fi o punte de legătură într-acolo.

În forme mai stridente, răspîndite în cluburile subterane din Germania, se asociază și cu comunitatea teatral-expresionistă cunoscută drept goth, dar și cu pionierii care au dat eticheta EBM – e vorba de Kraftwerk, la un moment de răscruce privind delegarea unor sarcini muzicale primelor sintetizatoare. Ar putea fi primul gen muzical cedat oficial Inteligenței Artificiale (artiștii nu se rușinează a se recicla reciproc, paleta sonoră fiind asumat limitată), dar însăși denumirea EBM obligă la o abordare hibridă, o participare în carne și oase, preferabil în veșminte de latex.

Și belgienii Ultra Sunn exhibă o galerie a influențelor genului: pe lîngă cei deja pomeniți, intră în colimator și înaintașii lor belgieni Front 242, și piese ce par culese cu mîna din repertoriul scandinavilor Apoptygma Berzerk, practic toată scena respectivă e prinsă în vîltoarea unui trafic de influențe regionale. Nu e doar Ultra Sunn în campania asta, evenimentul va fi urmat în Control de o invazie de primăvară ce include și exponenți mai marcanți precum IAMX și Lebanon Hanover.

Celălalt duet aproape nordic care ne vizitează este duo-ul danez The Raveonettes. Au bazele în pionieratul The Velvet Underground, dar formatul a fost actualizat pentru modernitatea indie, încorporînd „perdeaua de zgomot” – inovația de inginerie sonoră a regretatului și hulitului Phil Spector. Rezultă o muzică emanînd sinestezie, cu un sound murdărit în maniera rock-ului neglijent de garaj și totuși lipsit de asperități, conservînd melancolie și melodie sub o perdea de zgomot produsă cu reverberații și chitară puternic distorsionată.

Materialul e continuarea unui proiect-omagiu inițiat cu zece ani înainte la adresa surf rock-ului, după o experiență a protagoniștilor pe plajele de surf americane care dau și titlul acestei serii de albume. Peste esența surf rock se adaugă idei mai proaspete – distorsiuni shoegaze și dream-pop cețos, folosindu-se de acel „efect Spector” pentru un design sonor meteorologic, vălurit și nisipos interferînd cu intenția muzicală.

The Raveonettes folosesc alte mijloace tehnice decît belgienii pomeniți mai sus, dar e tot un material proiectat pentru impact senzorial (la volum ridicat), oscilînd între pop și post-rock – o secțiune ritmică preponderent electronică și multă chitară ce stîrnește acel bruiaj sinestezic.

 

Ultra Sunn și The Raveonettes vor concerta în Clubul Control din București pe 12 decembrie, respectiv, 13 decembrie.

Share