● Ace of Base – All That She Wants, Viaplay, 2024.
● I was a teenage Sex Pistol, regia Nick Mead & Andre Relis, 2025.
DokStation e un festival cu un profil aparte, axat pe promovarea de documentare pe subiecte muzicale (biografii de artiști, dar nu numai) interpolate cu cîteva concerte – anul acesta, principalii invitați sînt Tiger Lillies. Nu cred că evenimentul va fi vreodată convertit într-un festival de concerte, preferînd să ocupe nișa puternic specializată a documentarului muzical la care te duci fie pentru istoria unei trupe favorite, fie pentru documentarea unei controverse celebre, fie pentru prestigiul vreunui documentarist.
Festivalul a încercat să atragă toate cele trei categorii de interese, iar ediția din 2025 nu face excepție, și nu se limitează la un anumit gen muzical – programul include Madonna și Liza Minnelli, The Cure și Warren Ellis, blues malian și activism civic-politic deghizat în cariere muzicale. Unele documentare zgîndăre și meta-dilema legată de diferențierea între contribuția artistică și calitatea umană a artistului, în „cultura anulării” sau forme premergătoare, dinaintea Internetului.
În All That She Wants găsim povestea Ace of Base, deținătorii unui record Guinness pentru albumul de debut cu cele mai mari vînzări. Ni se oferă o bogată contextualizare a apariției și destrămării acestui grup ca proiect de familie (fratele și surorile Berggren), într-o țară prolifică și transformativă pentru cultura pop globală, trupa încadrîndu-se în siajul fenomenelor ABBA sau Roxette. Pe de altă parte, Ace of Base s-au format într-o regiune, Göteborg, dominată de punk și metal, animată de conflicte ideologice cu substrat socialist sau neo-fascist. Al patrulea membru al grupului, Ulf Ekberg, apare să-și facă autocritica privind activitățile neo-fasciste din adolescență descoperite cu ocazia unui turneu în Israel, circumstanțe ce au dat un brînci aproape fatal trupei. Alți factori care au dus la degradarea treptată au fost divergențele individualiste ale membrilor lansați într-o competiție internă de orgolii creative, oferind un studiu de manual despre cum poate imploda un proiect artistic colectiv, chiar familist. Paradoxal, toți membrii consideră trupa ca fiind activă, însă fiecare activează pe cont propriu; totuși, tonul și finalul documentarului lasă impresia că ni se pregătește o iminentă resuscitare (și reabilitare).
Glen Matlock e protagonistul documentarului (și autorul autobiografiei pe care e bazat) I was a teenage Sex Pistol. A fost basistul originar al legendarului grup de agitatori punk, mai este și astăzi în formatul comemorativ cu Frank Carter la voce. S-a mai implicat în reuniuni ocazionale, legate de jubileul Reginei Elisabeta și alte serbări regaliste care cereau un protest punk. Se sugerează aici o teză, că nu poți avea o scenă punk sănătoasă dacă nu ai monarhie (discutabil, feudalismul are și forme mai perverse). Matlock mai propune teza că, în ciuda reputației autocultivate, Sex Pistols știau muzică, dar și-au dorit să încetățenească ideea că oricine se putea apuca de cîntat fără a se lăsa intimidat de virtuoșii vremii din prog-rock. Managerul-politician-designer vestimentar Malcolm McLaren afirmă importanța atitudinii ca prioritate superioară priceperii muzicale, pe seama strategiei sale fiind puse longevitatea și impactul cultural al grupului. Johnny Rotten iese puțin șifonat, documentarul contribuind la mazilirea finalului său de carieră, iar Sid Vicious e comemorat drept personaj tragic.
„Cultura anulării” e forma modernizată a unor practici de „damnatio memoriae” persistente prin istorie, însă documentarele pe subiecte artistice pot compensa o astfel de amnezie autoimpusă pe criterii morale. Se ridică și dilema a cît ne permitem să pierdem eliminînd creația creatorilor viciați; iar conform pragmaticului manager Sex Pistols, nu există publicitate negativă.
DokStation Music Documentary Festival va avea loc între 28 mai și 1 iunie. Proiecțiile de filme și concertele vor avea loc la Club Control, Institutul Cervantes, Grădina cu Filme, Cinema Muzeul Țăranului și Expirat. Mai multe informații pe dockstation.ro.
Credit foto: Wikimedia Commons